Bohuslen, 2014.06.11 – Harrytur og bounty beach

Nu hvor det ble siste dag for noen, brukte vi en del av morgenen på å lage veldig god mat. Alt som ikke ku holde seg lengre eller som ikke trengte å komme med hjem, ble tilberedt på attraktive måter.

Egg, bacon, potet i skiver, løk i skiver, paprika i fine farger og ferskbakt cowboybrød var bare en del av frokostbufetten.

For å ikke belaste skuldre og albuer mer end nødvendig, tok vi den korteste turen ind til bilene, der allting ble lesset inn.

Espen og Bjørn hadde, som tidligere nevnt, valgt å vende nesen hjemover mens Borghild og jeg (Michael) ønsket å padle litt mer, men denne gang lengre nordpå.

På veien dit kom vi forbi Nordby centeret, der vi naturligvis måtte en tur innom. Ingen tur til Sverige, uten litt Harryhandel. 😉

Det viste seg å være en god idé, for på centeret hang det en stor plakat, som beskrev noe som så ut som en fin plass å gå ut. Borghild tok bilde av anvisningene til plassen, og så kjørte vi dit.

Vi fandt plassen (Holmestrand ved Kungsvikshamn), men det var veldig dårlig parkering. Heldigvis tilbød den hyggelige verten på den nærliggende campingen, at vi bare ku holde dér. Vi trengte ikke engang å betale for det, når det bare var 1-2 døgn.

Tilbake på stranden hadde det begynnt å blåse mer. Værutsikten så 6 m/s, men det virket absolutt som mer. Vi sorterte kritisk i vårt pik-pak, lastede i kajakkene og fandt en rute der vi ku komme relativt i læ for vinden, som nå kom ret fra SV.

Så snart vi kom ut av viken ved Holmestrand, fikk vi bekreftet, at læ var en god idé.

Bølgene var omkring 50 cm høye og slog inn fra alle sider. Vinden var omkring 13 m/s og kom direkte imot oss.

Vi hadde utset oss to plasser der det var mulig å telte – Tjurholmen (nærmest) og Nord-Hallsø (som skulle være finere, men lengre vekk). Basert på energien vi brukte for å krysse ut mot øyene, og med en vurdering av, at det åpne stykket frem mot Nord-Hallsø ville bli for eksponert, var valget enkelt; kursen ble sat mot Tjurholmen.

Som det kan ses på GPS tracket, ble det øy-hopping og pauser på oss, hele veien ut. (GPS tracket kommer senere)

Efter en times hard padling ku vi endelig se målet. Vi siktet oss inn mot viken nord på Tjurholmen, og ku surfe de siste 20 m inn på stranden.

Og for en plass! Det var ren bounty island! Lang flott sandstrand omkranset av “klipper”, som ville gi ly for den værste vind.

Solen bakte, vannet var varmt og vi hadde øya for oss selv. Da var det bare om å gjøre én ting – nakenbade i den lune bukten og la seg tørke av solen og den lune vinden. En kald pils, marinert kjøtt på turkjøkkenet og så en vel fortjent nattesøvn. Ikke en dårlig avslutning på en (relativt) hektisk dag.

Bilder fra dagen:

Landgang på Tjurholmen.

Thurhholmen 1

Tjurholmen strand. Leiren ligger der træerne starter, ca. midt i bildet.

Tjurholmen strand

Michaels bidrag til “…løs i Sverige”

Mich_Toppløs

Lufttørking i kveldssolen.

Lufttørking

Fornøyd med “kald” pils.

Fornøyd

Marinert gris i solnedgangen.