Helgeland, 2013.05.25

Dag 2

Da er vi av gårde. Det ER langt å kjøre hit. Det har småregnet og vært grått og kedelig på veien opp, men da vi satte oss i kajakkene så det ut til å klarne opp.

Dagens (eller turens sitat) kom da vi var i nærheten av Sandnessjøen (ca. 1016 km hjemmefra): “Har jeg egentlig åra mi med..?”.
Svaret etter en liten undersøkelse var – nei.

Først overveide vi om det skulle kjøpes en ny åre. Alle kan tross alt bruke en god ekstraåre, men etter å ha sett på utvalget i Sandnessjøen droppet vi den ideen. (Note til fremtidige Helgelandafarere; sørg for å handle alt utstyr hjemmefra. Mat kan handles her så man slipper den ekstra vekten i bilen, og den lokale Libris har relevant sjøkart. Ring evt. til butikken og få lagt av.)

Vi tok fergen fra Søvik til Herøy for å slippe å padle det åpne stykket som utgjør den distansen. Vi ble rådet til det av lokale folk, og de skal man jo lytte til.

Kl 17.52 gled 6 fine kajakker med 6 storglisende padlere ut i vannet. NÅ var vi på eventur. (Eventur; den mere jordnære utgaven av eventyr!)

Denne første delen av turen tok vi litt på måfå. Høyre eller venstre – ikke så nøye bare vi kom oss ut og bort. Det var overraskende “vanskelig” å orientere seg mellom alle disse øyene, spesielt fordi det ikke er alle øyer som er på f.eks. turkart eller Garmins Topo kart og dels fordi det var lavvann. Vi lå min. 1,5 meter lengre nede enn vi ville ha gjort ved høyvann.

Noen plasser ble det litt spennende for de som har tungtlastede kajakker og ved en enkelt passasje var det enklest å bare gå ut av båten og så dra den gjennom åpningen.

Vannet her oppe er helt utroligt klart. Selv på dypere passasjer var det mulig å se den flotte hvite havbunnen, som er overstrødd med sjøanemoner, kråkeboller (søpindsvin) og skjell (muslinger) i varierende arter. Dette blir spennende å utforske. Ergerlig at vannet er så iskaldt, ellers kunne vi ha snorklet. Det får bli en annen gang. Nå er det padlingen som gjelder.

Etter litt over 4 km padling fant vi en øy (!!) som så ut til å være en passe overnattingsplass. Passe bakket til å kunne ligge i le for vinden, enkel å gå i land på og gode områder for alle teltene. Bonusen kom da skyene på fjellene de Syv Søstre lettet og den nedadgående solen sendte varmt, rødt lys ind over dem. For et syn!
(Bilder følger, men vi har lidt problemer med å lade Tab’en, så det kan være det først blir senere.)

Leirlivet var fornøyelig. Alle var glade for endelig å være avgårde og selv om vi ikke hadde bål, var det god plass til gode historier. Selv om solen bare så vidt går ned og det ikke engang blir skumring, og det er fristende å bare sitte og se ut over dette landskapet, var vi nødt til å legge oss til sist. Vi må jo ha overskudd til flere spennende dager. Vi blir her på leirplassen et døgn til for å slippe å pakke opp og ned hele tiden. Så tar vi en tur innom Havnomaden for gode råd før vi planlegger neste etappe.

(Se evt. noen av de bildene som har blitt postet på våre Facebook profiler. Etterpå lager vi et galleri her på Turglede.)