Helgeland, 2013.05.28

Dag 5
Dette ble en dag der vi kom tett på naturen og på de lokale.

Da vi la ut fra land var planen å nå “ut i horisonten” der vi har sett en rekke hus skinne i kontur mot solnedgangen kvelden før. Denne plan ble dog endret.

På vei fra Verniksøya (der vi bor) retning SV begynte vannet under oss plutselig å koke. “Fisk” ble det ropt og så fikk Baffin og Borghild det travelt med å få ut deres fiskeutstyr (enkle hasper med seks kroker på hver). De lå og trålet over området som kokte og det tok ikke lang tid før det var napp.
Ragnhild var straks klar, så når en fisk ble levert til henne ble den humant avlivet av en riktig dyrlege før den ble sløyet og endte i en nettpose på dekk. Vi andre holdt øye med fiskestimene så fiskerne kunne bli sendt i riktig retning og sørget for å dokumentere det hele ordentlig med kameraene. Det var skikkelig teamwork og veldig moro.

Vi brukte omkring en time på å fiske og resultatet ble 1 torsk og 5 sei på anselig størrelse.

Veien videre ble bestemt til å gå utaskjærs. Vinden hadde lagt seg, vannet var blikkstille og solen stod høyt.

På veien ble det mer drama fra naturens side. En måke slo plutselig ned i vannet rett foran oss og stakk av gårde med en gåseunge som den spiste på en nærliggende sten. Dumme måke, men det er jo igjen naturens orden.

Vi fortsatte SV og gikk sør om Sørvær før vi gikk i land innerst i det smale sundet på Kinnarøya for å spise lunsj.

Her satte Bjørn og Michael hver sin brenner opp og stekte nyfanget, filetert fisk på samlebånd. Det vankeet også en enkelt sup med hvitvin til alle. Ikke uforsvarlig – bare en smaketår.

Etter en god lang lunsj (med mye oppvask) fortsatte turen nordover. Vi gjorde et kort stopp ved fyret på Kinnarøytaren der Bjørn klatret opp for å leke fyrtårnsbestyrer. Kanskje en gammel drøm? Vi andre strevde med å holde båtene i posisjon for fotografering for her var det mye strøm. Veldig fin utsikt her ute!

En av dagens oppgaver var å finne vann. Vi hadde sett bebyggelse NØ for leirplassen på Verniksøya så vi la turen vest om Laukholmene og så rett NØ mot Nordøya. Kartet hadde oppgitt at det også skulle være handlemuligheter her.

På veien inn ble vi fulgt veldig oppmerksomt av en enslig sel som stakk hele hodet over vannet flere ganger for å følge med på hva vi var for noen.

Nordøya er en utrolig hyggelig og fin plass. Et gammelt fiskevær bygget på en øy med trebruer over til de andre, nærliggende øyer og holmer. Det var ganske forlatt, men heldigvis fikk vi tak i en gammel mann på brygga. Jo da – han hadde vann, så det var bare å padle bort til foten av den tre meter høye brygga for å fylle. Han firet vannslangen ned til oss og så tanket vi opp i alt vi hadde å tanke.

Butikken på øya var stengt for mange år siden, så der var det ikke noe å hente. Vi la derfor kursen hjemover. En liten kaffe/energipause på en holme ble til en aerobic/utstreknings session. Man blir godt stiv i rygg og bein av å padle.

Vel hjemme igjen ble kajakkene tømt og de fleste gikk ut for å leke og øve redning (greit å teste om man mestrer både egenredning og kameratredning på slutten av en lang padledag) før det igjen var påfyll av energilagre, en liten ankerdram og siden sengetid.

På kveldens samtalerunde ble det bestemt at vi tar enda en dag i denne fine leiren for så igjen å forsøke å komme til den fata morgana byen vi har sett i det fjerne. Hvis vannet er allright er ikke det noe problem.

Comments

Helgeland, 2013.05.28 — 2 Comments

1. Har fult bloggen noen dager nå, og det høres ut som litt av en opplevelse. Gud tur videre!