Helgeland, 2013.05.30

Dag 7
Da ble det tid for å bryte opp leiren på Verniksøya. Vi besluttet å finne ny leir et sted nærmere Tennvalen og bilene, så det blir enkelt å komme seg av gårde i morgen uansett når vi gjør det. Eventuelt dumpe noe bagasje i bilene og ta en liten tur før vi vender nesen hjemover.

Turen ble satt til å gå via Skålvær. På kartet ser vi at det er en kirke der og GPSen sier det er handlemulighet. Når det er sådan, ville vi formentlig også kunne tanke vann. Ruten dit krevde en krysning på mellom 5 og 6 km, men med det været og med havblikk ble det ikke et problem. Det tok mindre end en time før vi var i ly av skjærene og holmene som utgjør Skålvær Vest.

Kartet viser det er en lang vik inn til kirken og at det er stier opp fra vannet og dit. Selv om kartet også viser det er mulig å passere mellom de øyene som ligger sør for Skålvær gjorde lavvannet det umulig å padle der. Vi kunne ha trukket kajakkene og gjorde det også på en enkelt passasje, men med forskjeller på opp til 2 m mellom flo og fjære, var det ikke alle plasser det var mulig.

Viken vi hadde sett oss ut var også tørrlagt så vi fortsatte rundt mot nordspissen av øya der vi fant et gammelt båtleie som var perfekt for oss å gå i land på.

Selv om vi hadde gått i land “downtown Skålvær” ble det hurtig klart for oss at det visst ikke foregikk mye her og at handlemuligheter formodentlig betyr brus og is når turistbåten legger til kai! (Men de hadde en ordentlig do i porselen med trekk-og-slipp og (regn)vann til håndvasken!)
Lunsjen ble inntatt i den vakre gamle herskapshagen som er tilrettelagt med bord og benker. Det er til og med to griller der som kan brukes. Hagen er omkranset av store ask- og lønnetrær og hagen har masse rips-busker, rabarbra og annet godt. Anbefaler absolutt et besøk hvis du er på de traktene med båt!

Det meste av øya er i dag statlig sikret og renovering og vedlikehold foretas av Skålvær Velforening. (Les mer om bl.a. overnatting og øyas spennende historie på www.skaalvaervel.no).
Vi hadde håpet å kunne tanke vann på øya da vi holdt på å gå tom. Men – det er ikke så mye annet enn brønnvann til noen hytter der, så vi måtte komme opp med en ny plan.

Planen ble å gå stort sett rett nord mot Risøya og så sirkle inn gjennom de øyene som ligger melllom Risøya og Husvær. Husvær har i alt fall garantert rent vann (kan tankes på kaia hos Havnomaden) og vi ville samtidig ha mulighet til å handle  mat og en pils til kvelden.
Det reiste en ny problemstilling: rekker vi frem før Husvær Handel AS lukker? Neppe!

Frem med smart-telefiner, google “butikk husvær”, finne nummeret og ringe dem. Jo, den hyggelige kassadamen husket oss fra sist vi var innom og hvis vi ikke rakk frem før hun skulle av gårde, var det bare å ringe til henne, så ville hun komme og åpne for oss! Da blir man litt glad! :-)

Kursen ble lagt og i ly av så mange holmer som mulig gikk det i støtt tempo nordover. Det var fortsatt havblikk og temperaturen ute på det åpne havet viste 33 grader på dekk. Litt uheldig når vi holdt på å gå tom for vann!

Da vi kom til Risøya hadde gruppen blitt litt splittet og navigeringen sviktet hos de som lå forrest. Blåsing i fløyten fra baktroppen, samling ved fortroppen, kjapp re-koordinering og så var vi klar til å krysse inn mot Husvær.
En sidebemerkning: som det er nevnt før er det utrolig hvor hurtig man kan miste orienteringen mellom alle disse skjær, holmer og øyer. Selv om de er på kartet er de ikke nødvendigvis synlige ved høyvande og fra den lave vinklen vi har kan det også være vanskelig å se om det er “lukket land” eller om det er et skjær som ligger foran en holme som ligger foran en øy. Det er veldig viktig å ha flere øyne på egne kart, bruke kompass og gjerne ha en GPS med kart å støtte seg til. Det gjør det mer effektivt – og så er det veldig moro å navigere på den måten!

Vel i land i Husvær ringte vi til vår nye bestevenninne, som kastet seg på sykkelen og åpnet butikken for oss. Vi sørget for å handle så det var bryet verdt for hende – og så nøt vi kald brus og is på benken foran butikken før vi fortsatte turen. Åh, det var godt!

På veien over fra Kalvøy Draget hadde vi sett aktivitet hos Havnomaden og når vi likevel måtte tanke vann, var det et naturlig neste stopp.

Det endte med å bli en lengre prat med og en rundvisning av Bent Skauen himself. En veeeldig hyggelig kar. (Se www.havnomaden.no for mer info om denne hyggelige plassen og de mulighetene som tilbys her.)

Tiden flyr og vi måtte finne oss en overnattingsplass. Vi satte derfor kursen NØ mot Buøya for å komme tett på bilene og ikke havne samme plass som den første leiren vi hadde. Den nordlige viken på Buøya så bra ut, men viste seg å være ubrukelig for telting. Den vestlige viken var derimot super. God landingsplass for båtene og en kjempeflott teltplass med skog på to sider (og dermed mulighet for skygge, hvilket var noe helt nytt for våre leirplasser)!
Eneste minuset ved denne plassen er mygg og at det er langgrunt. Det siste betyr det er langt å dra kajakkene ved fjære, men det er bare et spørsmål om hvor og når man pakker.

På denne siste “offisielle” kvelden var det et snev av vemod over at turen nå snart er ovre, men vi er likevel så mettet med inntrykk etter denne fantastiske uken at det langt overstiger eventuelle triste følelser. I morgen blir det sannsynligvis tid til en “avskjedsrunde” før vi må pakke for alvor og komme oss hjem.