Jeløya, mars 2013 – del 3

Turen i dag endte med å bli på to mil. Det høres kanskje ikke så langt ut – men bare vent.

I går lagde vi en avtale med en kollega til Borghild om å møtes med hende og hendes familie på sørspissen av Jeløya. Vi kom litt sent avsted fra overnattningsplassen, så vi måtte padle på. (Vi hadde satt seil på kajakkene og slet litt med å få de pakket sammen igjen. Det må vi øve oss på.)

Med solen i ansigtet og duvende bølger fra alle sider gikk turen sørover de ca. 7,5 km til Breidbukta. Her var det masse folk på påsketur som bare satt og nøt solen, bål, grillete pølser og hva som ellers hører med til den norske påsketradisjonen.

Etter vi hadde spist gikk vi på skattejakt. Drengene deltes på å styre etter GPS’en så de fandt hver sin “skat”. (Først denne – så denne.)

I sundet mellom Jeløya og Moss er der ganske heftig tidevanns strøm. Vi timede derfor vår avgang i henhold til tidevannstabellen på www.sehavniva.no. Vi var – igjen – ved å være sene, så det ble  – igjen – padlet litt på.

Fremme i sundet så vi at det var masse is. Det var brudt opp, men det spærret det meste av sundet. Vi tok en prat med gutta i redningsfartøyet. De mente vi muligens kunne komme igjennom men at det i øvrig var is de neste 1,5 nautiske mil. Det skulle ikke stoppe oss. Nå skulle vi Jeløya rundt – basta bum!

Turen gjennom selve sundet var OK. Det var litt som å spille “Frogger” bortsett fra det var isen vi måtte holde øye med. Vi fikk en del bekymrede tilråp fra – formentlig velmenende – folk på kaien. Halvveis igjennom kunne vi se tidevannet begynne å vende. Ikke helt etter planen (eller sehavniva.no), men vi rakk å komme oss ut gjennom is-flakkene før de lukket hele sundet.

Vi var fornøyd med igjen å være i åpent vann. Det varte ca. fem minutter. Derfra var det is så langt vi kunne se. Først forsøkte vi oss som is-brytere. Det gikk ikke så bra – isen var min. 15 cm tykk ikke brudt de seneste dagerne. Da fikk Borghild ideen om å gå på isen frem til neste kant.

Det ble en lang og kald tur – men den var på ingen vis usikker. Etter en lang gåtur kom vi frem til den siste åpningen der vi kantet oss frem (som vi hadde lært på sikkerhetskurset i vinterpadling) til vi kunne søsettes igjen.

Etter det droppet vi Gjøva. Vi var godt slitne og ville bare hjem. Et kort stopp i Brevikbukta for å tanke energi før turen fortsatte de siste 2,5 km inn til Brevikbukta og hjem.

Ut på tur...

Bildet er tatt ute midt i Mossesundet. Og ja – koordinatet på dette kartet er korrekt.

Dette var avslutning på turen rundt Jeløya. Neste prosjekt? Vi får se!